ZADÁNÍ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE
Název: KRAJINNÁ EKOLOGIE I.
A) CÍL PRÁCE:
B) ZADÁNÍ PRÁCE:
Semestrální práce slouží k procvičení několika témat a k vyzkoušení krajinně-ekologických pracovních postupů. Protože každé z témat vyžaduje jiné pracovní měřítko, skládá se práce z různých kapitol, které do sebe zapadají jako stavebnice. Z praktických důvodů doporučuji skládat práci od největších prostorových celků (B.1) k nejmenším (B.5) - tedy v opačném pořadí, než byla témata probírána v rámci zimního semestru:
B.1. Nejširší měřítko vyžaduje EKOLOGICKÁ ZONACE - modelové území by mělo být tak velké, aby zachytilo rozmanitost krajiny a umožnilo ji rozdílně interpretovat (TÉMA č.4)
B.2. Poněkud podrobnější měřítko vyžaduje práce se skladebnými částmi ÚSES. Ve svém modelovém území (téma řešené v diplomové práci? Nebo v ateliérovém projektu?) vystřihnete kus, ve kterém máte nějaké skladebné části ÚSES (doporučuji spíše lokální/místní úroveň ÚSES, protože regionální a nadregionální prvky podléhají složitějším prostorovým vazbám v rámci bioregionu nebo biogeografické provincie nebo např. evropské sítě EECONET ...). V rámci tohoto krajinného výřezu prověříte skladebné části ÚSES z územního plánu nebo generelu z hlediska naplnění všech probíraných principů a kritérií. Pokud zjistíte chyby, nedodělky nebo mylnou interpretaci, navrhnete způsob její opravy nebo nápravy (TÉMA č.3).
B.3. Ještě podrobnější měřítko (prakticky až na detailní úrovní = blok pozemků) vyžaduje posouzení protierozní ochrany krajiny. Z krajinného výřezu B.2. vyberete jeden problematický pozemek nebo skupinu pozemků (pozemkový blok) a pro něj prověříte Wischmeierův koeficient topografie reliéfu L*S podle známého nomogramu. Určíte nejvhodnější lokalizaci vegetačních pásů pro protierozní ochranu a vegetační pasy v mapě vyznačíte buď schematickou značkou/symbolem, nebo v měřítku. vaše vyjadřovací možnosti budou ovlivněny především podrobností mapového podkladu, který použijete (TÉMA č.2).
B.4. Ve stejném měřítku a v podobné podrobnosti se vyjádřete k tomu, zda navržený protierozní pás (... pásy, plochy, hrany, doprovody ...) může plnit i estetickou funkci podle probíraných kritérií (TÉMA č.1).
B.5. Detailní řešení (nejmenší babuška) představuje téma č.5 - stres a reakce na něj. Předmětem této kapitoly semestrální práce bude popis působení libovolného stresoru a především REAKCE na něj s různou mírou KOMPENZACE vyvolané odchylky od normálu. Jedním z možných příkladů může být popis/fotka/kresba/báseň/píseň stresovaného stromu, který díky své vitalitě stres ustojí. Jiným příkladem může být reakce společenstva na změnu trofie např. nitrifikací u terestrického ekosystému, nebo eutrofizací u sladkovodní nádrže.
B.6. TÉMA 5 a 6 jsme nestačili probrat, takže tyto kapitoly v semestrální práci VYNECHÁTE. Krajinnému rázu je věnován poslední prosincový seminář, ale obsahově jde o témata samostatnou semestrální práci. Pokud vás dva problémy zajímají hlouběji, vrátíme se k nim v některém z jiných ateliérových projektů ...
Řešení jednotlivých témat semestrální práce vám usnadní následující pomůcky:
TÉMA 1: estetická východiska pro návrh vegetačních prvků ve volné krajině. Základní kategorizaci estetického účinku zeleně v terénu najdete v grafických schématech Doc.Ing.Ludovita Petríka, CSc.TÉMA 5: stres - výklad problematiky obsahuje přiložená prezentace ke stažení (84 kB) zmačkaná programem WinZip. Není třeba ani prezentaci stahovat na svoje medium (disketa, hard-disk, flesh, karta foťáku), protože počítače na IC/IB by ji uměly umět otevřít i v komprimovaném tvaru programem PowerPoint ze sadu Microsoft Office. Prezentace spustíte buď pomocí hot key F5 nebo rozbalením roletky v nejhornějším řádku obrazovky Prezentace > Spustit
TÉMA 6: stabilizace hydrologického režimu
území pomocí vegetačních prvků krajiny. Pracovní postup, ověřený
v zahradní a krajinářské dílně v Husinci, popisuje
, když nalistujete kapitolu 4. Platnost použité metody potvrzuje
Při
studiu tohoto složitého tématu použijte např. zde uvedenou metodiku
hodnocení krajinného rázu - jde o vybrané kapitoly z literárního
pramene
a monografie
C) TEORETICKÁ VÝCHODISKA A TÉMATA Z PŘEDNÁŠEK:
Stres: poplachová reakce, kompenzace. Působení stresoru na živé prvky - jedinec, populace - populační hustota, společenstvo
Odpověď na stres: rezistence, rezilience, homeostáza, homeorhéza. Typy odpovědí, možnosti kvantifikace, rozdílná intenzita v kompenzaci stresuStabilita: typy stability (globální x lokální, centrovaná x uvnitř hraniční linie); standardy jako míra "normálnosti". Možnosti zvyšování stability. Územní systém ekologické stability krajiny.
Biogeografická diferenciace krajiny: prostorové jednotky pro popis rámce trvalých ekologických podmínek (ecological frameworks): biom, provincie, podprovincie, bioregion, biochora. Teorie typů geobiocénu. Biogeografická diferenciace v geobiocenologickém pojetí. Jde o prostor (semestrální práce) modální nebo kontrastní? Je-li modální: co je tímto "modem"? (odvozeno od "modus vivendi", způsob žití, existence)... Je-li kontrastní: co stojí vůči čemu? (gradient, kontinuum, kontrast) Ukaž v mapě!
Rozvojové trajektorie: konkurenční stratégové, stres tolerantní stratégové, ruderální stratégové.
Ekologické zónování - prostory odolné (resistant) a zranitelné (velnerable). Navrhuji plochy zeleně
(skladebné části ÚSES) do vulnerable zones (areas)?
Ukaž! Teoretická východiska i pracovní postupy pro ekologické zónování
uvádí literární pramen
D) POMŮCKY: postupy, popsané v odkazech (zejména ZONACE.RTF) předpokládají použití určitých podkladů. Většinu z nich znáte z předcházejících ročníků studia. Určitý minimální výběr obsahuje následující přehled:
D.1. Pomůcka pro stanovení vegetačního stupně - Culkův nomogram závislosti vegetačního stupně na nadmořské výšce v různých biogeografických provinciích
D.2. Pomůcky pro využití geoinformací k převodům typologických systémů BPEJ a ÚHUL na skupiny typů geobiocénu (STG). Přehled obsahuje i korekce vegetačních stupňů za pomocí údajů z BPEJ. Viz. dále.
D.2.1. Mimo předcházejícího přehledu je problém souborně shrnut v převodech půdních typů (nebo BPEJ) na geobiocenologické řady a meziřady (resp. skupiny typů geobiocénu), srov. přehled jednotek biogeografické diferenciace krajiny v geobiocenologickém pojetí ...
D.2.2. Pro lesní půdy je převodní klíč pro srovnání souborů lesních typů a STG uveden také zde.
E) FORMA SEMESTRÁLNÍ PRÁCE:
F) TERMÍNY PRO ODEVZDÁNÍ:
Využijte možnosti virtuálních konzultací na adrese petr.kucera@mendelu.cz
G) LITERATURA:
[1] Buček, A., Lacina J.: Geobiocenologie II. Brno: učební texty MZLU, 1999
[2] Culek, M. a kol.: Biogeografické členění ČR. Praha: Enigma, 1995
[3] Kučera, P.: Ekologické zónování a struktura vegetačních prvků v urbánní osnově území. Lednice: doktorská dizertační práce MZLU, 2001
[4] Kučera, P. a kol.: Urbanistická studie Lednicko-valtického areálu. Lednice: ústav biotechniky a ústav zahradní a krajinářské architektury MZLU, 2000
[5] Löw, J. a kol.: Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability krajiny: Brno: Doplněk, 1995
[6] Löw, J., Kučera, P.: Metodika pro hodnocení zastavitelnosti území. Brno: účelový tisk, ÚHA, Magistrát města Brna 1996>
[7] Ambros, Z.: Ekologicko-cenotické charakteristiky rostlin, Brno: 1996
[8] Bínová, L. a kol.: Metodický postup vymezování biochor pro návrh regionálního ÚSES ČR. Brno: účelový tisk MŽP ČR, AteliEr, 1995
[9] Mikyška, R. a kol.: Geobotanická mapa ČSSR 1:200000. In Vegetace ČSSR. Praha: Řada 1, sv.2, Academia, 1969
[10] Bínová, L., Culek.M. a kol.: Nadregionální a regionální ÚSES ČR. Praha: MŽP ČR a MMR ČR, Územně-technický podklad, 1997, http://www.utpcr.cz
[11] Zkušební otázky pro předmět KRAJINNÁ EKOLOGIE I.
[12] Kučera, P.: Typologie nezastavitelných území v krajinářské architektuře a krajinném plánování. Lednice: habilitační práce MZLU, 2003
[13] Svoboda, J.a kol.: Encyklopedický slovník geologických věd, 2 díly, Academia Praha: 1983
[14] Löw, J., Míchal,I.: Krajinný ráz. Lesnická práce, Kostelec n.Č..: 2003