Stručný postup pro digitalizaci vašich průzkumů ve VEKTOROVÉ grafice:

Na síti v Lednici jsou provozovány grafické systémy pro tvorbu vektorové grafiky ArcData a TopoL. Na síti v Břeclavi je provozován AutoCad a Microstation. Pro tvorbu rastrové grafiky je nejčastěji používán program PhotoShop.

Grafické programy potřebují pro svoji činnost hardwarový KLÍČ. Jde o součástku, zastrčenou do portu řídícího serveru sítě. Bez této součástky se vám nepodaří program spustit, proto je zcela zbytečné programy stahovat na pracovní počítače na kolejích nebo doma.

Zde si můžete stáhnout balíček zakládacího výkresu pro výkonný grafický program Topol. Program pracuje na bázi GIS (geografický informační systém), tj. všechny grafické objekty jsou vázány na zeměpisné souřadnice Systému jednotné trigonometrické sítě katastrální (S-JTST), resp. zeměpisné souřadnice l, f (lambda, fí) od Greenwich. Všechna prostorová data (např. získaná z internetu) jsou tak zobrazována přímo ve své jednoznačné poloze na povrchu planety.

Balíček obsahuje:

  1. velmi prostinkou knihovnu značek (= značkový klíč) pro vaše kreslení v Topolu. Knihovnu značek obsahuje soubor v databázovém formátu (ZNACKY.DBF)
  2. jedinou datovou vrstvu, označenou ZELEN.BLK, obsahující dvě plochy založené na úplně nesmyslném místě planety. Je to zde jenom jako ukázka pro používání knihovny značek
  3. několik dalších obslužných a pracovních souborů, nutných pro správnou činnost programu

Balíček je komprimován programem WinZip. Stáhněte si jej do svého pracovního adresáře a rozbalte jej až tam ! (viz. dále poznámka POZOR!)

AD 1) Knihovna značek obsahuje jen tři prvky: obyčejnou čáru (jmenuje se POLOHOPIS = polohop; typ objektu = LINIE, kód druhu =1), fialovou čáru (jmenuje se HRANICE PLOCHY ZELENĚ = hr_plochy; typ objektu = LINIE, kód druhu = 2) a výplň plochy zeleně (jmenuje se PL_ZELEN; typ objektu = plocha, kód druhu = 3).

AD 2) Jakmile si vrstvu prohlédnete, smažte existující objekty - stačí vybrat linie a vybrané linie odstranit. Tím zaniknou i plochy, liniemi ohraničené včetně jejich databází. Vrstvu si tak vyčistíte pro editaci (kreslení) vašich ploch nad rastrovým obrazem terénu. Nebo můžete vrstvu ZELEN.BLK prostě vyhodit do koše a svoje vlastní kreslení zakládat do nové vrstvy, kterou si nazvete podle vlastního vkusu.

AD 3) Jsou zde rovněž uloženy další pomocné soubory (styly.txt, linie.txt, linie.zvf, linie.zps) - jejich služby se naučíte využívat později. Jde o vaši soukromou knihovnu značek, textových fontů, linií a dalších grafických objektů. Důležité je, aby tyto obslužné soubory byly nahrány do vašeho pracovního adresáře (složky) odkud budete program Topol spouštět. Program si vždy sáhne na servisní soubory nejdříve do míst, odkud je spuštěn a pak hledá dál v root počítače ...

POZOR: tyto servisní soubory musí být ve vašem pracovním adresáři proto, aby byly jen vaše - jinak si je budete vzájemně přepisovat a měnit. Rozhodující je, aby byly umístěny jen ve VAŠEM adesáři (jsou pod vaším heslem) a abyste program TOPOL spouštěli s konfiguračními soubory z těchto míst a NIKOLIV z adresáře s programem TopoL na serveru. 

Servisní soubory nepřejmenovávejte (ani soubor ZNACKY.DBF)!!! Toto je velká nevýhoda TOPOLu, protože neumožňuje vaše individuální knihovny značek odlišit např. rozdílnými názvy.

 

Postup digitalizace:

a) spusťte program TopoL: START-PROGRAMY-TOPOL. Na liště SYSTÉM (vpravo nahoře) zvolte: NAČIST TOPOL.INI (soubor TOPOL.INI obsahuje balíček a vy ho už máte v tuto chvíli nahraný ve vašem pracovním adresáři). Objeví se okno prohližeče, pomocí kterého nalistujete na síti váš pracovní adresář a v něm podupejte na soubor TopoL.INI. Soubor se načte a nakonfiguruje vám prostředí programu podle vašich osobních nastavení. 

b) zkontrolujte si obsah knihovny značek (obsah souboru ZNACKY.DBF) na poslední liště vpravo:SYSTÉM

c) otevřete rastrový obraz řešeného území

d) nakreslete správným druhem linie (hr_plochy) obrys vaší plochy v terén nad rastrem

e) pokud se vám podaří vytvořit uzavřený polygon, klikněte do něj abyste jej zaplochovali. Zvolite-li vhodny druh plochy (pl_zelen), pak se po zaplochovaní přímo otevře databázová tabulka plochy, vyzývající vás k vyplnění údajů, které jste zjistili při průzkumu v terénu

f) nezapomeňte obsah tabulky POTVRDIT stiskem tlačítka O.K. (jinak se data neuloží)

g) při plochování další plochy vám stroj nabídne obsah předcházející tabulky jako jakousi matrici - pokud jsou některé údaje shodné, ušetří vám to práci. Jsou-li odlišné, musíte je přepsat.

 

POZNÁMKY:

1) linkování (sdílení dat různými programy): O vazbě mezi databázemi, o sdílení jejich obsahu mezi různými programy (prolinkování databází DBF-Word-Excel-Access) se dozvíte víc např. na tomto odkazu: Access

2) háčky a čárky v českém textu: S ohledem na uvedené propojování pořízených dat v různých programech (Wordové tabulky - databáze - Excel - Access) doporučuji pro psaní českých znaků (s diakritikou) v databázích používat kódování LATIN II - kódová stránka 850. Nastavíte je v programu TOPOL na poslední liště vpravo:SYSTÉM>JAZYK.

3) Změny barev, značek: Knihovnu značek ve vašem pracovním adresáři můžete jakkoliv modifikovat (barvu, značku). Nastavíte je v programu TOPOL na poslední liště vpravo:SYSTÉM>EDITACE znacky.dbf

4) kód druhu: Při vytváření nových objektů v knihovně značek věnujte mimořádnou pozornost položce KÓD DRUHU. Je to základní identifikátor objektu ve vektorové kresbě. Důležity je jak TYP objektu (bod x linie x plocha), tak i KÓD objektu (nepřípustná je duplicita kódu = žádné číslo nesmí být použito dvakrát). Databáze jsou pripojeny prostřednitvím TYPU i KÓDU takto:

databázový soubor pro všechny objekty druhu: PL_ZELEN; typ objektu = plocha, kód druhu = 3

je automaticky programem nazván  P0003.DBF

"P" označuje TYP objektu: P = plochy, B = body, L = linie

"0003" označuje KÓD DRUHU v souboru ZNACKY.DBF

přípona .DBF označuje formát souboru=databázový

Soubor s vašimi vyplněnými daty pro plochy z terénu p0003.dbf se zakládá uvnitř vrstvy ZELEN.BLK (to je svojí povahou vlastně složka souborů = pod_adresář).