VZKAZY

UKÁZKY

OBSAH

 

Ateliéry 5. ročníku ZAKA

 

Ateliérové práce konzultuji výhradně po telefonické domluvě (0603148813) takto:

ÚTERÝ v Lednici, děkanát od 14:00 do 17:00

STŘEDA v Brně, IV.p. dislokované pracoviště Ústavu biotechniky zeleně od 14:00 do 17:00

 

Hodnocení I. a II. kritiky ateliérů 5. ročníku je přiloženo

 

POZNÁMKY k vašim předchůdcům:

Průběh první kritiky nás, myslím, všechny zklamal. Rád bych k tomu vyjádřil svůj názor a byl bych rád, kdyby to vyprovokovalo nějakou diskusi.

  1. Ateliéry v posledním semestru  jsou takové, že už jste prakticky hotoví zahradní architekti. Očekává se od vás, že v tom už máte jasno a dokážete o svém jasnu mluvit. V posledním atelieru si ověřujete proveditelnost svých nápadů.

  2. Má to podle mě 2 fáze:  zimní semestr (Břeclav) je ve znamení otázky: CO CHCI ? V letním semestru se ptáte: JAK TOHO DOSÁHNOUT? Možná dojdete k názoru, že vaše nápady jsou skvělé; z hlediska výtvarného, kompozičního, historického i provozního nemají chybu ... nejde je ale udělat! Třeba pro to neznáme technologii, nebo i z jiných důvodů  ... ekologických, technické nevybavenosti území (není voda) nebo legislativních (územní plán to nikdy nepřipustí ....)

  3. První kritika měla tento cíl: a) zjistit: CO CHCETE a vyslechnout vaše závěry z minulého semestru (příp. diplomové práce, ...);  b) zjistit PROČ TO CHCETE!, resp. proč to chcete  PRÁVĚ TAKHLE (a ne třeba jinak ....)   

  4. Předmětem hodnocení nebyla hloubka a kvalita vašich rozborů; ty byly buď dobré (a můžete           pokračovat s nejnižším možným počtem bodů), nebo nedostačující a při kritice neuspějete.

  5. Jak získat víc, než nejnižší možný počet bodů????? Důvtipnou odpovědí na otázku PROČ PRÁVĚ TAKHLE !!! Proč právě navrhované řešení je nejlepší ze všech možných !! K tomu slouží vaše průzkumy, rozbory, inventarizace, názory na dendrologický potenciál, ekologické limity nebo rizika,  analýzy kompozičních, historických a provozních vztahů. Není nutné přitom vyjmenovávat, jak se na zámku střídaly rody, pokud z toho nevyplývá ohromující závěr pro vaše řešení!!!!

  6. Nejvyšší počet bodů může získat velmi stručná a logická myšlenková konstrukce !!

  7. Hlavním důvodem této formy "skupinové terapie" nebo spíš mučení je: abyste se naučili vyjadřovat, formulovat, logicky třídit důležité od nepodstatného a VYVOZOVAT z předcházejícího to následující; ze závěrů analýz chytré poznatky a  podněty pro návrh.

Cílem DRUHÉ KRITIKY je předvést v tužce (šmíráku) hlavní principy řešení, tedy JAK TO REALIZOVAT. Jde o to, aby z návrhu byly vychytány chyby a vyloučeny neproveditelné postupy, prostě věci které se neosvědčily. Čím víc toho budete mít promyšleno a připraveno, tím pravděpodobněji se vyvarujete chyby v závěru a špatnému hodnocení u 3. kritiky. Ta muka se organizují pro vás, ne pro naše potěšení ...toho je při tom opravdu málo. Řešení musí být srozumitelná, jasná a pochopitelná z grafiky i pro ukrajinsky mluvící občany.

V technologii typu: vykopej díru, zastrč strom, zatluč kůl, ustřihni špagát, uvaž mašličku a zalej z konve.... asi nebude problém.

Ale většina z vás má v dokumentaci podstatně složitější problémy: např. rozpojování dosud plně zapojeného porostu, tvorba mýtin, průhledů, vyhlídek, .... To jsou věci, které lze těžko vyjadřovat bez podrobnosti na úrovni jedince! Jde to (Šimek: Letná, ale vyžaduje to velmi promyšlený postup!!). Podrobnost na úrovni jedince ale u krajinářských prací obvykle není v průzkumech zpracovaná!!!!! Proto je třeba pro každou takovou práci vymyslet zvláštní technologický vyjadřovací aparát.

Možný postup uvedu např. pro zpracování návrhu biokoridoru (průzkumy nejsou zpracovány na úrovni inventarizace, ale v podrobnosti analýzy porostů na základní ploše):

  1. vymezíte v území několik reprezentativních PROFILŮ (např. řezů údolím) podle proměnlivých ekologických podmínek (výškový gradient?, vlhkostní gradient?). Geobiocenologický profil - viz. Buček, Geobiocenologie II, příloha 2

  2. v tomto řezu vytvoříte vývojové schéma (pohled, axonometrie) pro současný stav, etapu po 5 letech, 15, letech, 30 letech (nebo jakkoliv jinak podle toho, jestli zakládáte plochu zeleně na poli nebo převádíte existující dřevinný vegetační prvek)

  3. v místě PROFILU vyberete SEGMENT např. o délce 100 m a šířce podle šířky biokoridoru. Pro tento segment vyjádřete v půdorysu osazovací schéma na úrovni jedince. Vznikne tím MODUL pro příslušný rámec trvalých ekologických podmínek (STG, .... přechod/gradient několika sousedních STG)

  4. jednotlivé moduly se budou lišit druhovou skladbou a prostorovým uspořádáním (tj. pokryvnost porostních etáží, stupeň korunového zápoje,....) viz. pět let studia!!!!!!

  5. jedině tak dospějete k počtu sazenic, plochám trávníků, výkazu výměr a k rozpočtu

  6. všechno, co je dosud uvedeno je naprosté minimum k tomu, aby bylo možno ateliér vůbec absolvovat (s hodnocením DOBŘE). Pro lepší hodnocení jsou třeba důmyslné technologie, promyšlené kombinace a úsporné postupy.

 

POMŮCKA:

Tabulky porostů pro vyjádření vztahu mezi SOUČASNÝM a CÍLOVÝM stavem lokality; ke stažení ve formátu zip (177 kb) 

Otevírejte přímo aplikací, kterou používáte pro prohlížení obrázků nebo fotografií: PhotoEditor.exe (součást OFFICE), Imaging.exe (nabídka: START>PROGRAMY>PŘÍSLUŠENSTVÍ ve Windows, ... aj.

VZKAZY

UKÁZKY

OBSAH