Inovovaná šablona pro závěrečné práce realizované ve Wordu 2016 byla
vytvořena s cílem usnadnit formátování závěrečných prací. Byly zde
využity zkušenosti z předchozí verze, byl poněkud zjednodušen systém
stylů a bylo aktualizováno Prohlášení podle aktuálního legislativního
stavu.
Pokud šablonu použijete, je potřeba zdůraznit, že žádná šablona není dogma, které je
potřebné bez jakéhokoliv zásahu dodržet. Šablony jsou pomůckou, která má
za úkol usnadnit formátování. Nadpisy jednotlivých kapitol a další
obsahové prvky jsou individuální, odpovídají vždy zaměření práce, případně
jsou upraveny po dohodě s vedoucím práce. Rovněž design dokumentu je
možné upravit: podle zaměření lze použít vhodné základní písmo, upravit
jiným způsobem nadpisy, popisky obrázků a tabulek, geometrii základního
textu. Systém stylů je navržen tak, že všechny uvedené změny lze snadno
realizovat pouze vhodným nastavením parametrů vhodných stylů.
Velmi doporučujeme se napřed seznámit se systémem stylů a jejich
návazností. Výrazně se tím zjednoduší kvalifikované použití šablony
a implementovaný systém přinese maximální užitek. Systém stylů je
popsán v základním dokumentu a grafická podoba stylové hierarchie
je uvedena v souboru s přílohami.
Hlavním cílem sdružení je podpora kvalitní typografie a počítačových
systémů, které kvalitní výstupy poskytují – systémů založených na
principu TeXu a systémů podobných.
CSTUG vydává čtyřikrát ročně časopis – Zpravodaj CSTUG.
V tištěné podobě jej dostávají členové sdružení, starší čísla jsou
dostupná i v elektronické podobě na této adrese.
V roce 2022 byla obhájena bakalářská práce studentky Viktórie Mitrové. Práce
se zabývala stanovením kvality závěrečných prací za 5 let obhajovaných na
PEF MENDELU. Text práce se nachází v úložišti prací zde. K samotnému řešení analýzy prací byl vyvinut
programový nástroj dostupný v tomto archivním souboru.
K vytvořenému softwaru je k dispozici návod zde.
Projekt laboratoře je koncipován jako oboustranně výhodné spojení dvou
partnerů – Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity
v Brně a Klubu
modelářů železnic Brno I. Vzniká tak specializované pracoviště,
jemuž univerzita poskytuje prostor, kde byl původně plánován sklad papíru,
a Klub poskytuje část svých kolejišť včetně špičkových technologií
a know-how.
V laboratoři je instalováno modulové kolejiště v měřítku TT
a druhé modulové kolejiště v měřítku H0.
Aktuality
Návěstní moduly
Koncepce osazení kolejiště v měřítku H0 návěstidly má dvě části:
Návěstidla v dopravně
Návěstidla na širé trati
Pro účely výukového provozu kolejiště je žádoucí osadit návěstidla současné
soustavy (ať už v provedení SSSR nebo AŽD), aby bylo možné demonstrovat
využití jednotlivých návěstních znaků, avšak pro účely výstav (a obecně
modelování skutečnosti v dané epoše) je naopak žádoucí osadit návěstidla
odpovídající dané době (v případě stanice Kuřim jde o předválečné období).
Návěstidla vzoru SSSR jsou již osazena a jsou funkční na třech modulech Okruhu.
Pro návěstidla na širé trati jsou vyvíjeny specializované návěstní
moduly. Jde o modul standardní délky 250 mm osazený speciálním přípravkem
pro umístění návěstidla. Moduly jsou určeny pro vjezdová návěstidla do dopraven a
jejich předvěsti (v případě dlouhých tratí i pro oddílová návěstidla).
Prototyp přípravku pro umístění návěstidla byl použit na prototypu
návěstního modulu, který je plánován na vjezdu do Kuřimi z tratě z Bítýšky.
Postup výroby znázorňují následující fotografie.
Přípravek pro návěstidlo navrhl a vyrobil 3D tiskem kolega Bc. Robert Čížek.
Přípravek se skládá ze dvou částí – univerzální patice a vložky
nesoucí servomotory mechanických návěstidel. Do univerzální patice je možné
vsunout buď patici návěstidel AŽD s dekodérem S-Com
Němečkovy výroby, nebo vsunout výplň osazenou mechanickým návěstidlem s
jedním nebo dvěma servomotory pro ovládání až dvou ramen návěstidla nebo
štítu předvěsti. Tento přípravek je možné použít i v dopravně v místech, kde
bude potřebné měnit typ návěstidel podle aktuálního účelu využití kolejiště
(výuka, výstava).
A nyní obrazová dokumentace postupu tvorby prototypu návěstního modulu.
Laboratoř pomáhá ve výuce algoritmizace a programovacích technik
Skončeno řešení projektu IRP kategorie B číslo 8.1.17.
Škola hrou – algoritmizace v laboratoři řízení
kolejových vozidel
Projekt IRP kategorie B číslo 8.1.17
Na Noci vědců 2018 poprvé v provozu nový modul
Nový modul složený ze tří částí řeší smyčku, odstavné koleje a možnost
kalibrace vozidel. Pro kalibraci jsou k dispozici okruhy jak pro měřítko H0,
tak i TT. Modul je použitelný při provozu kolejiště (elektronika a
počítačové řízení dokončeno). V současné době je zde ve výstavbě krajina.
Dokončuje se osazení návěstidel, pracuje se na ztvárnění dodatku k
části v měřítku TT.
Dokumentace k projektu
Výkres nového modulu si můžete prohlédnout zde: okruh.pdf.
Několik fotografií:
Návrh jazyka pro ovládání kolejiště ve výuce algoritmizace
Práce s kolejištěm v předmětu Programovací techniky (soubor PDF)
Sada příkladů pro práci s kolejištěm (PTN) (soubor PDF)
Jarní výstava 2018
Ve dnech 24. 5. až 10. 6. 2018 proběhla opět jarní výstava ve spolupráci
s Klubem modelářů železnic Brno I.
Využití kolejiště ve výuce
Řídicí software byl obohacen o webové rozhraní, tzv. PTServer.
Kolejiště je tedy za určitých okolností možné ovládat i vzdáleně přes
internet.
Webový server dostatečně odstiňuje technické detaily kolejiště od
ovládacího softwaru. Je tedy možné studentům zpřístupnit ovládání lokomotiv
a výhybek bez znalosti přesného technického řešení použitého na trati.
Jako první si tento způsob ovládání vyzkoušeli studenti speciálního
volitelného předmětu Řízení kolejové dopravy, jimiž bylo toto řešení velmi
kladně hodnoceno. Druhá skupina, která měla možnost vlastním softwarem
přistupovat ke kolejišti, byli studenti předmětu Programovací techniky.
V ukázkovém cvičení se přesvědčili, že prvky a postupy, se kterými
se seznamují v tomto předmětu, lze přímo použít pro zcela konkrétní
aplikaci.
Řízení vlaku snímáním obrazu z kamery v lokomotivě
Projekt IGA řešený v roce 2014 přinesl kromě rozšíření laboratoře o další
stanici, několik traťových modulů a vhodný ovládací software také prostor
pro výzkum, jak by bylo možné rozpoznávat návěstidla a případně také překážky
na trati. Na základě rozpoznané informace by bylo možné řídit jízdu vlaku.
Určitými výsledky se může pochlubit jeden z řešitelů grantu Ing. Marcel Vytečka.
Technické řešení bylo publikováno v článku na elektronické konferenci v
závěru roku 2014. Zajímavý princip byl zveřejněn i v médiích – MFD 28. 3. 2015 a Právo 28. 3. 2015.
Rozhlasová reportáž Terezy Kadrnožkové z vlakové laboratoře:
Výstava se konala ve dnech 4. až 21. června 2015 a měla přes 700
návštěvníků. Poprvé zde byla vystavena (zatím rozpracovaná) stanice Uhřice
(TT) a (rovněž rozpracovaná) stanice Kuřim ve stavu z roku přibližně 1937 (H0).
Na trati H0 byla provozována všechna vozidla zakoupená z projektu IGA PEF
MENDELU řešeného v roce 2014.
Druhá společná výstava KŽM Brno I a Laboratoře řízení kolejových vozidel
PEF MENDELU
Výstava se konala ve dnech 12. až 29. května 2016. Navštívilo ji asi 900
návštěvníků. Modulové kolejiště TT bylo provozováno s již téměř dokončenou
stanicí Uhřice. K modulovému kolejišti H0 byly zapůjčeny moduly z Klubu
modelářů železnic včetně stanice Náměšť na Hané. Provoz byl koncipován jako
hlavní trať (smyčka – Kuřim – Náměšť – smyčka a zpět), na
jejíž osobní dopravu navazoval spoj na odbočné trati Kuřim – Veverská
Bítýška.
Modelovou železnicí se zabývám už od pěti let. Nádraží, tratě, vozidla,
stavby, předpisy a všechno související mě doslova fascinuje stále
stejně. Dnes se dá domácí kolejiště obohatit spoustou nádherných exemplářů.