VŠEM TŘEŤÁKŮM
(a možná i všem ostatním)
Po všech těch slovech, co byla při různých příležitostech řečena; po všech těch písmenech rozeslaných různými směry bych přece jen rád, aby nezapadlo to podstatné:
tyto ateliéry s vaším ročníkem jsou, pokud jde o kvalitu práce, zcela exkluzivní a mimořádné. Složený výkres je jedna věc, vaše chuť hledat .... a nacházet, to je věc druhá.... V tom jste skvělí a hodně je příjemný váš zájem o práci. Nejsem si úplně jistý, při formálním vyhodnocování 18.2., jestli jsme to podstatné nezametli někam do kouta: to co vytýkáme jednotlivým pracím jsou jen dílčí a ne příliš důležité detaily. Ze známek je to ale snad jasné. Velmi se těším na další rok!
Několik poznámek si přesto neodpustím. Třeba je to na diskuzi v klubu:
rád bych připomněl výchozí princip: kdo nesplní "ZADÁNÍ ATELIÉROVÉ PRÁCE" nemůže projít do dalšího ateliéru. Kdo splní zadání, získává hodnocení DOBŘE. To je taková práce: v charakteristice území opsán Culek (nebo jiná notoricky provařená literatura); v metodice přetisknuty podklady z internetu; průměrný počet tabulek; velmi obecný závěr (tj. bez přímé vazby mezi tvrzením a základní plochou). Kdo chce lepší známku, musí překročit rámec ZADÁNÍ a obohatit ateliérovou práci svým osobitým přístupem.
učitelova kritéria pro hodnocení jsou zcela subjektivní - podobně jako v krasobruslení nebo akrobatickém lyžování (právě vyskákal Aleš Valenta zlato svým full-full-double-full double-full). Není žádnou povinností učitelů zdůvodňovat svoje hodnocení. Jenže pak se ze svých chyb nemůžete poučit. Proto se pouštíme na tenký led obnažování svých hodnotících kritérií....nemůžete čekat, že z nich budeme pod vlivem vašich pocitů ustupovat. Nechtějte to od nás a není to fér. Výsledkem nátlaku bude jen to, že vám důvody svého hodnocení nebude nikdo chtít říct.
děkuji vám za všechny reakce. I za e-mail typu: ... je mi líto, že jste vůbec nepochopil, kolik mi to dalo práce.....Myslím, že když je člověk nespokojený, měl by umět se ozvat. I v tom nejostřejším nesouhlasu jsem vždycky cítil něco, co nás spojuje: zájem o území, které řešíte.
překvapila nás rozdílná kvalita části A a části B ateliérové práce. Jakési výkyvy jsou běžné, ale takové rozpětí (Tomešek, Špoula,....).... pokud je to projev různého vnímání priorit, tak to stojí za řeč .... Ne že bychom podle vašich názorů rovnou měnili studijní program, ale spíš abychom větší úsilí věnovali vysvětlení toho, proč vás nutíme spotřebovat tolik energie právě tímto způsobem.
poznámka o "evropské jedinečnosti" ateliéru na naší alma mater viridis - to byl samo sebou vtip. Jenže!: víc a víc studentů se vrací ze zahraničních univerzit s velmi příjemnými pocity ... a s poznámkou: ...ale v Ledu se to vůbec neučí špatně....My jsme rádi, když dokážete ateliérové kroužky v zahraničí obohatit o postupy, které tam neznají. Ale na druhou stranu čekáme, že přivezete svoje ateliérové práce a rozdělíte se o to, co jste se tam dozvěděli. Funguje to; až bude trochu času, sestavíme ze zahraničních ateliérů vypečenou internetovou stránku. Často je to hodně zajímavé.....
překvapila mě poměrně nízká kvalita vložky s digitálním formátem ateliérové práce. Nemyslím tím třídu přesnosti vektorové kresby nebo vybavení graficky orientovaných databází. Spíš se to týká kvality tisku na výstupu. Patrně jsme nedomysleli technologickou koncovku práce. Převodem do rastrového formátu ztratila mapa LAND-USE vektorovou čistotu a přesnost; tiskárna nehovořící jazykem Hewlett Packard Language Two (HPGL2) dílo zkázy dokonala. Chci vás ujistit, že ty vaše obrázky nejsou standardním produktem vektorové kresby a že by to mohlo být (za jiných okolností) i velmi hezké. Píšu to tady proto, abyste digitální grafiku zbytečně nepodceňovali. Chvějící se teplo lidských rukou .... a tím pádem zvlněné šrafy ... to sice nikdy nemůže napodobit, ale zase je to technologie rychlá.
byli bychom velmi rádi, kdybyste se nechali získat pro účast studentských v soutěžích vědeckých a uměleckých prací. bohužel vždycky je s tím spojená nějaká další práce, takže je to spíš trest. Ale to je jen první pohled. Ve skutečnosti při tom vznikají kolegiální vztahy, které vám budou přinášet užitek desítky let (i v komerční sféře).