Důležité odkazy:
|
Zpráva o činnosti je předkládána za časové období, které je vymezeno
konferencí týkající se transformace našeho školství a sjezdem (tyto akce se
konaly dne 11. a 12. září 1996 a byly určující pro následující roční činnost),
další konferencí vztahující se k sociální problematice, tzv. „mravním
nemocem dětí a mládeže“, která se konala dne 9. října 1997, a včerejší
konferencí, která na tuto problematiku navazovala a byla rozšířena o několik
dimenzí – zejména o dimenzi teoretickou a z hlediska věkového o dimenzi
dospělých a seniorů. Konference byly výrazem nejen našich záměrů, ale
reagovaly také na záměry OSN, která vyhlásila mezinárodní rok za vymýcení bídy
a mezinárodní rok seniorů. Tato fakta jenom potvrzují, že řešení těchto
problémů není jenom záležitostí naší, ale tíží celé lidstvo, a také potvrzují,
že tyto problémy řeší různé země a že tak přirozeně vzniká větší možnost pro
mezinárodní spolupráci.
Tyto hlavní akce, jejichž pořadatelem byl hlavní výbor za spolupráce poboček,
byly doplněny řadou dílčích aktivit, které se odehrávaly na úrovni regionální
prostřednictvím jednotlivých poboček, které fungují a pracují na území České
republiky a které podle svých možností (v závislosti na počtu členů) vyvíjejí
činnost buď samostatně, nebo ve spolupráci se svými pracovišti nebo školskými
institucemi a organizacemi. Jak všichni vědí, v Čechách pracují pobočky
v Praze, v Českých Budějovicích a v Liberci (zatím bez výsledků jsme se
pokoušeli o obnovení naší činnosti v Hradci Králové a v Plzni), na Moravě pak
pracují pobočky v Brně, v Olomouci a v Ostravě. Hlavní výbor se schází
k projednávání své činnosti v pravidelných dvouměsíčních intervalech (kromě
prázdnin), výbory poboček častěji, podle aktuální potřeby.
Ve shodě se svými stanovami, které byly nově formulovány a přijaty na Sjezdu
Společnosti v září roku 1996, se celá organizace i nadále zaměřovala
a zaměřuje na podporu rozvoje pedagogických věd a na uplatňování jejich poznatků
ve školní praxi, jak o tom svědčí již zmíněné konference a řada seminářů
a konferencí dílčích. Z nich je třeba uvést např. to, že se v Praze konala
pozoruhodná konference „Hodnotová orientace mládeže v dobách sociální
změny“, v Českých Budějovicích „Svět výchovy a vzdělání včera, dnes
a zítra“, v Liberci „Systém řízení školství na přelomu tisíciletí“, v Brně
„Modulové programy ve vzdělávání“, v Olomouci „Současné otázky
alternativního školství“ (již po několikráte) a v Ostravě „Pedagogická
diagnostika“ (rovněž již tradičně). Toto základní obsahové zaměření naší
činnosti má trvalý charakter, od něho se odvíjí, jak je zřejmé, program naší
činnosti, který je vždy modifikován aktuální potřebou.
Z uvedených faktů vyplývá, že hlavní výbor i výbory poboček pracují podle plánu, organizují
řadu akcí, které ukazují na snahu vstupovat do povědomí svého okolí
a ovlivňovat aktuálně praxi nejnovějšími teoretickými poznatky. Toto úsilí se
setkává s dobrým ohlasem, o čemž svědčí i to, že v průběhu roku 1997 přibylo
celkem 60 nových členů do řad Společnosti. Je však nutno říci, že na druhé
straně nás někteří opustili, takže celkem se naše členská základna pohybuje
kolem tří set členů. Systematická činnost, kterou považujeme za důležitý
stabilizační princip, se vyplácí, i když se nedá říci, že by všichni členové
byli stejnou měrou aktivní a tvořiví, že projevují patřičný zájem. Jsme si
však vědomi toho, že je třeba činnosti v tomto směru prohlubovat
a zkvalitňovat, aby oslovovala stále více členů i nečlenů a aby naše snaha tak
nabyla konkrétnější podoby a nestala se jen zbožným přáním.
Z předcházejícího sdělení vyplývá, že hlavními formami práce i nadále jsou
schůze, konference, semináře, workshopy, kulaté stoly atd., k tomu přistupují
dále osobní kontakty, tj. aktivní účast řady členů v různých korporacích,
institucích, komisích, jejichž činnost se vztahuje k pedagogické problematice,
a to na úrovni republikové, regionální a místní.
Dalším důležitým propagačním prostředkem ČPdS jako celku je ediční činnost,
která spočívá ve vydávání časopisu Pedagogická orientace a ve vydávání
sborníků z konferencí, které pořádá hlavní výbor. Na tuto činnost dostáváme
státní dotaci prostřednictvím Rady vědeckých společností. Je třeba
konstatovat, že tento finanční příspěvek se paradoxně snižuje, i když náklady
na vydávání časopisu rostou. Přesto se daří zatím vydávat časopis ve čtyřech
číslech ročně. Ve vydávání časopisu došlo k některým změnám, které jste jistě
postřehli. Zaznamenali jste, že došlo ke změně redakce, že se nová redakce
snaží měnit nejen formu časopisu, ale zejména obsah. Časopis se snaží reagovat
na aktuální potřeby teorie a praxe, proto došlo z hlediska kompozice ke
vhodnějšímu členění, je také snahou redakce vydávat časopis s monotematickým
a různorodým zaměřením atd. Monotematické číslo se podařilo vydat v souvislosti
s konferencí „Mravní nemoci dětí a mládeže“, o něž byl mimořádný zájem,
takže náklad 500 ks byl velmi brzy rozebrán (PO 1997, č. 2). Pomohla k tomu
nejenom tematická soustředěnost problematiky, ale také to, že jsme do čísla
(díky dr. Hoffbauerovi) zařadili materiál OSN, zaměřující se na řešení
sociálních problémů mládeže. Číslo tak mohlo být inspirací pro vypracování
vlastních sociálních programů všech typů škol i jiných institucí. Podobně
i číslo 4 z roku 1997 se tematicky orientovalo na pregraduální přípravu učitelů
a na zvýraznění dovednosti sebereflexe. Vzhledem k tomu, že řada kateder
pedagogiky rozvíjí studium sociální pedagogiky, nebylo nesnadné toto číslo
distribuovat.
Distribuce probíhá zčásti jako podávání novinových zásilek s uplatněním slevy,
částečně osobně prostřednictvím předsedů poboček, kteří obdrží výtisky pro ty
členy, se kterými přicházejí bezprostředně do kontaktu. Toto opatření je zcela
prozaické – snažíme se ušetřit. Každá pobočka zajišťuje také šíření
čtvrtletníku mezi spolupracovníky a studenty jak denního, tak i dálkového
studia, mezi nimiž se objevují i zájemci o členství v ČPdS. Autory
(přispěvatele) i odběratele se snažíme získat i na různých vědeckých
pedagogických konferencích po celé republice. Společnost dodává časopis do
přibližně 30 knihoven, základních a středních škol v České republice a do dvou
knihoven ve Slovenské republice.
Samozřejmě jsme si vědomi řady nedostatků. V prvé řadě jde o to, že se nám
nepodařilo zatím dohnat časový skluz ve vydávání čísel. Nechceme se však
vracet k praxi vydávání dvojčísel z materiálů konferencí, neboť by to podle
našeho názoru nepřispělo zájmu čtenářů. Vydávání čísel však záleží na tom, jak
se nám podaří vybudovat dostatečně rozsáhlý tým přispěvatelů. Proto v této
souvislosti apelujeme na všechny členy, aby ve svém okolí získávali další
členy i nečleny pro to, aby se na zkvalitnění čísel podíleli. Této možnosti
jistě může využít Hnutí R, Unie kateder pedagogiky a psychologie nebo Sekce
seniorů, které se staly zájmovým sdružením přičleněným k ČPdS, což umožňují
naše stanovy. Tato podpora nám pomáhá postoupit o krůček dál v kvalitě.
Využívám této příležitosti k tomu, abych všem, kteří nám píší, vřele
poděkovala.
Společnost kromě toho participuje na řadě konferencí a seminářů, které
pořádají různá pedagogická pracoviště a jiné společnosti, jež z jiných pozic
a pohledů řeší problémy výchovy a vzdělání. Jako příklad můžeme uvést naši
participaci na celostátní konferenci pořádané Ekonomicko-správní fakultou MU
v Brně „Systém řízení školství na přelomu tisíciletí“ nebo na 13. strážnickém
mezinárodním sympoziu „Společenství dětí a kultura“ nebo na akcích
pořádaných ve Vyškově.
Je nutno také připomenout, že jsme pokročili i v navazování mezinárodní
spolupráce, zejména prostřednictvím poboček, které na svých pracovištích mají
kontakty se zahraničními univerzitami. Členové samozřejmě pracují v oborových
komisích doktorandského studia a pomáhají tak zvyšovat kvalifikaci pedagogů,
působí ve vědeckých radách, podílejí se na řešení projektů, publikují
(skripta, knihy apod.). Jde o drobnou práci, jak říkal TGM, která není
zpočátku příliš vidět, ale je-li systematická, přináší své ovoce.
Hlavní výbor Společnosti se také pokusil navázat hlubší spolupráci
s Ministerstvem školství a se Senátem. Obě instituce sice na návrh spolupráce
přistoupily (MŠMT až po urgenci), zatím se však spolupráce nerealizovala.
Samozřejmě víme, že naše výzvy byly zaslány v nevhodné předvolební době, takže
výsledky naší snahy byly minimální. Je třeba znovu vyvolat jednání, která by
mohla přinést již lepší výsledky. V každém případě se o to pokusíme. Byla však
navázána spolupráce se ŠÚ v Brně (v sídle hlavního výboru, ale i v místech
poboček) a se školskou inspekcí, což se ukazuje oboustranně jako prospěšné
a vstřícné. Tak se snažíme, kromě osobních kontaktů, šířit informace o našich
snahách do škol. K propagaci nám dále slouží mimo jiné Internet, kde jsou
vystaveny informace o organizaci, o pobočkách a o hlavním výboru ČPdS. Jsou
zde rovněž uveřejněny obsahy jednotlivých čísel Pedagogické orientace. V tom
jsme tedy pokročili. Velký dluh však máme ve vztahu k širší veřejnosti, neboť
velmi málo o své práci informujeme prostřednictvím masmédií. Doufejme, že nový
výbor v této práci pokročí a vypracuje metodiku postupu, který by napomohl
pochopení pedagogických problémů také nepedagogům.
Je zřejmé, že Česká pedagogická společnost by nemohla činnost rozvíjet v tomto
rozsahu bez určité finanční pomoci. Společnost své finance získává z členských
příspěvků, z poplatků na konference (ty jsou ovšem věnovány úhradě nákladů na
vydání sborníku), z prodeje časopisu nečlenům a největší část dostáváme ze
státních prostředků, o jejichž výši rozhoduje Rada vědeckých společností na
základě našich argumentů a objemu peněz ze státního rozpočtu. Tato státní
dotace je určena na vydávání našeho čtvrtletníku – Pedagogické orientace.
Státní dotace hradí náklady na jeho vydávání ze 70 %, zbývajících 30 %
musíme hradit z vlastních zdrojů. Budeme tedy muset získávat sponzory, abychom
naši vydavatelskou činnost zajistili, neboť příspěvek ze státních zdrojů se
bohužel snižuje, i když náklady na vydávání časopisu rostou. Lze sice využít
možnosti, kterou nabízí MŠMT prostřednictvím programu „Rozšiřování výsledků
výzkumu a vývoje“, ovšem příspěvek na tuto činnost se poskytuje maximálně ve
výši 50 %, zbytek je nutno hradit z vlastních zdrojů, tj. z příspěvků nebo
sponzorských darů. Zatím jsme tuto možnost nevyužili, neboť je třeba požadavek
zpracovat v ročním předstihu. To předpokládá jasné téma, jména přispěvatelů
a jiné náležitosti. Až v letošním roce jsme získali sponzora, Moravskoslezskou
kooperativu, a to díky dr. Vernerové z brněnské pobočky. Musíme ji tedy
veřejně pochválit a vřele poděkovat. Snad to bude příklad i pro ostatní.
Máme-li hodnotit finanční hospodaření, k čemuž bude podrobnější zpráva, pak
můžeme říci, že vycházelo z finančních možností, které tvoří již uvedené
položky. Stěžejní část financí je poskytováno na úhradu 4 čísel našeho
odborného časopisu, který jako jeden z mála vychází na Moravě. Jeho nově
ustavená redakce v roce 1997 byla z hlediska úspor času i financí připojena ke
schůzím předsednictva a tvořila vždy první bod jeho programu. Úsporu
představuje i ta okolnost, že příspěvky zasílané do našeho časopisu nejsou
finančně ohodnoceny, placeny jsou pouze překlady. Práce redakce se nehonorují
a korektury jsou odměňovány rovněž krajně úsporným způsobem. Další výdajovou
položkou jsou konference, které jsou pořádány ve spolupráci s pobočkami
jedenkrát za rok. Při financování těchto aktivit jsou přísně dodržovány zásady
pro hospodaření se státními financemi. Práce sekretariátu, které jsou kvalitně
obstarávány paní dr. Rybičkovou (velice děkujeme), jsou dotovány z peněz
Společnosti. Finančně jsou kryty plně zdůvodněné výkony a materiál potřebný
k provozu Společnosti.
Můžeme konstatovat, že hospodaření s finančními prostředky probíhalo v souladu
s platnými normami závaznými pro obdobné společenské organizace. Účetní práce
a manipulace s financemi se prováděly podle standardních zvyklostí. Revizní
komise k tomu rovněž podá zprávu.
Na závěr bych chtěla nejdříve všem poděkovat za dvouletou práci, která byla
systematická a pravidelná. Chtěla bych také říci, že ČPdS chce i nadále
pokračovat v socializaci vědy a chce usilovat o to, aby poznatky pedagogických
věd pozitivně ovlivňovaly současnou pedagogickou praxi, která pod vlivem
neohraničeného liberalismu a pod módními vlivy antipedagogiky otevřela široce
dveře agresivním mediálním proudům, které zcela záměrně manipulují s osobností
jedince na hraně jeho bezpečnosti a neúnosné devastace.
|