logo ŹPdS Závěry, podněty a doporučení
sjezdu ČPdS v roce 1998
Důležité odkazy: Na základě jednání sjezdu ČPdS a konference věnované sociálně edukativním problémům mládeže a dospělých v reflexi současné pedagogické teorie a praxe, která se uskutečnila ve dnech 10. a 11. září 1998, vzešly následující závěry, podněty a doporučení:

I. Procedurální závěry sjezdu

Na sjezdu České pedagogické společnosti byly schváleny tyto materiály:
  1. zpráva hlavního výboru o činnosti ČPdS za dvouleté období,
  2. zpráva o hospodaření,
  3. zpráva revizní komise,
  4. změna výše členského příspěvku (200,– Kč pro pracující, 100,– Kč pro studenty a důchodce, z čehož se vrací 160,– Kč v podobě 4 čísel Pedagogické orientace).

II. Podněty a doporučení

Při posuzování situace v našem školství účastníci konference a sjezdu vyslovili kritiku mnohdy problematického rozhodování školských orgánů, a proto doporučují:
  1. Vést jednání s MŠMT a nabídnout konkrétní formy spolupráce (zastoupení v různých institucích, např. v Národní radě vzdělávání, v atestačních komisích, účast v diskusích u kulatých stolů, zpracování stanoviska k prohlášení vlády ke školství apod.).
  2. Akcentovat vědeckou orientaci České pedagogické společnosti
    1. vytvářením podmínek pro to, aby se kromě jiných subjektů ČPdS stala podněcovatelem dalšího rozvoje pedagogických věd, a to v těsné návaznosti na ostatní vědní obory zastoupené ve vědeckých společnostech Akademie věd,
    2. přispíváním ke kultivaci vztahu mezi pedagogickou teorií a praxí. Společnost chce i v budoucnu pokračovat v socializaci vědy a chce usilovat o to, aby poznatky pedagogických věd pozitivně ovlivňovaly současnou pedagogickou praxi, která mnohde pod vlivem neohraničeného liberalismu a pod módními vlivy antipedagogiky otevřela široce dveře agresivním mediálním proudům, které zcela záměrně manipulují s osobností jedince na hraně bezpečnosti a neúnosné devastace.
  3. Uvést pedagogiku do širších společenských kontextů
    1. spoluprací s dalšími institucemi, organizacemi a zájmovými skupinami (např. Českou asociací pedagogického výzkumu, PAU, EAICY aj.),
    2. vytvářením podmínek k posílení aktivní účasti ve vědecké komunitě.
  4. Aktivizovat členskou základnu
    1. vstupem členů z jiných fakult, ústavů a jiných pracovišť (psychologů, sociologů, filozofů, právníků a lékařů)
    2. za účelem lepšího generačního propojení v pedagogické komunitě prohloubit spolupráci se Seniorklubem (a to nejenom vzhledem k tomu, že rok 1999 bude vyhlášen rokem seniorů), a zvážit ustavení Juniorklubu především z řad doktorandů jako jedné z forem vědecké přípravy.
  5. Pokračovat ve spolupráci se slovenskými pedagogy
    • navrhnout a připravit společné konference
  6. Systematicky a dlouhodobě se zabývat otázkami multikulturní a interkulturní výchovy – zatím zejména se zaměřením na romského žáka.
  7. Oslovit širší odbornou pedagogickou a laickou veřejnost
    1. iniciovat sjezd učitelů,
    2. více využívat hromadné sdělovací prostředky pro šíření názorů, zejména pro získávání globálního pohledu na činnosti učitele, vyhledávat garanty této publicity,
    3. zaměřit monotematicky časopis Pedagogická orientace k 10. výročí přijetí Úmluvy o právech dítěte a k 10. výročí listopadové revoluce jako přípravu k příští konferenci.