Důležité odkazy:
|
Na základě jednání sjezdu ČPdS a konference věnované sociálně edukativním
problémům mládeže a dospělých v reflexi současné pedagogické teorie a praxe,
která se uskutečnila ve dnech 10. a 11. září 1998, vzešly následující závěry,
podněty a doporučení:
I. Procedurální závěry sjezdu
Na sjezdu České pedagogické společnosti byly schváleny tyto materiály:
- zpráva hlavního výboru o činnosti ČPdS za dvouleté období,
- zpráva o hospodaření,
- zpráva revizní komise,
- změna výše členského příspěvku (200,– Kč pro pracující, 100,– Kč pro
studenty a důchodce, z čehož se vrací 160,– Kč v podobě 4 čísel Pedagogické
orientace).
II. Podněty a doporučení
Při posuzování situace v našem školství účastníci konference a sjezdu
vyslovili kritiku mnohdy problematického rozhodování školských orgánů, a proto
doporučují:
- Vést jednání s MŠMT a nabídnout konkrétní formy spolupráce (zastoupení
v různých institucích, např. v Národní radě vzdělávání, v atestačních komisích,
účast v diskusích u kulatých stolů, zpracování stanoviska k prohlášení vlády
ke školství apod.).
- Akcentovat vědeckou orientaci České pedagogické společnosti
- vytvářením podmínek pro to, aby se kromě jiných subjektů ČPdS stala
podněcovatelem dalšího rozvoje pedagogických věd, a to v těsné návaznosti na
ostatní vědní obory zastoupené ve vědeckých společnostech Akademie věd,
- přispíváním ke kultivaci vztahu mezi pedagogickou teorií a praxí.
Společnost chce i v budoucnu pokračovat v socializaci vědy a chce usilovat
o to, aby poznatky pedagogických věd pozitivně ovlivňovaly současnou
pedagogickou praxi, která mnohde pod vlivem neohraničeného liberalismu a pod
módními vlivy antipedagogiky otevřela široce dveře agresivním mediálním
proudům, které zcela záměrně manipulují s osobností jedince na hraně
bezpečnosti a neúnosné devastace.
- Uvést pedagogiku do širších společenských kontextů
- spoluprací s dalšími institucemi, organizacemi a zájmovými
skupinami (např. Českou asociací pedagogického výzkumu, PAU, EAICY aj.),
- vytvářením podmínek k posílení aktivní účasti ve vědecké komunitě.
- Aktivizovat členskou základnu
- vstupem členů z jiných fakult, ústavů a jiných pracovišť
(psychologů, sociologů, filozofů, právníků a lékařů)
- za účelem lepšího generačního propojení v pedagogické komunitě
prohloubit spolupráci se Seniorklubem (a to nejenom vzhledem k tomu, že rok
1999 bude vyhlášen rokem seniorů), a zvážit ustavení Juniorklubu především
z řad doktorandů jako jedné z forem vědecké přípravy.
- Pokračovat ve spolupráci se slovenskými pedagogy
- navrhnout a připravit společné konference
- Systematicky a dlouhodobě se zabývat otázkami multikulturní
a interkulturní výchovy – zatím zejména se zaměřením na romského žáka.
- Oslovit širší odbornou pedagogickou a laickou veřejnost
- iniciovat sjezd učitelů,
- více využívat hromadné sdělovací prostředky pro šíření názorů,
zejména pro získávání globálního pohledu na činnosti učitele, vyhledávat
garanty této publicity,
- zaměřit monotematicky časopis Pedagogická orientace k 10. výročí
přijetí Úmluvy o právech dítěte a k 10. výročí listopadové revoluce jako
přípravu k příští konferenci.
|